Moje dzieco staje się przedszkolakiem

Dziecko3- letnie przekraczając po raz pierwszy próg przedszkola wkracza w nowy etap swojego życia zwany okresem przedszkolnym. Jest to moment trudny dla dziecka oraz rodziców. Na malucha czeka wiele wyzwań: nowe środowisko, pierwsze kontakty z grupą rówieśniczą, rozstanie na kilka godzin z najbliższymi, zaistnienie i funkcjonowanie w nowym środowisku. Ta zmiana może powodować poczucie zagrożenia i wywołać wiele negatywnych emocji.

 

MOŻLIWOŚCI ADAPTACYJNE DZIECKA 3 LETNIEGO

 

Wiek przedszkolny charakteryzuje się intensywnym rozwojem wielu procesów poznawczych, dojrzewaniem i doskonaleniem różnych funkcji organizmu, kształtowaniem struktur osobowości. Cały proces adaptacji dziecka do nowego środowiska odbywa się we wszystkich obszarach rozwoju dziecka, a w szczególności w sferze fizjologiczno- biologicznej, emocjonalno- społecznej i poznawczej.


 CZYNNIKI UTRUDNIAJĄCE DZIECKU 3 LETNIEMU ADAPTACJĘ:

vUkład nerwowy małego dziecka jest w trakcie rozwoju, jest nadal delikatny i słaby. Sprawia to, że maluch nie jest jeszcze gotowy do odbierania dużej ilości różnorodnych bodźców, do dłuższego wysiłku.

vOrganizm dziecka jest w fazie intensywnego rozwoju, doskonalenia wielu funkcji, rozwoju sprawności motorycznej. Mimo to, maluch nie jest odporny na stres, zmęczenie, wysiłek fizyczny, hałas. Trudność sprawia mu wiele czynności np. samoobsługa.

vWszystkie procesy poznawcze są w fazie intensywnego rozwoju, w tym mowa i komunikowanie się. Poziom rozwoju mowy dziecka 3 letniego bywa różny, co powoduje liczne bariery w pełnym werbalnym porozumiewaniu się dziecka z otoczeniem.

vRozwój społeczny dziecka 3 letniego to czas poznawania i tworzenia obrazu własnej osoby poprzez odróżnianie siebie od reszty świata. Nie sprzyja to procesowi adaptacji, podporządkowywaniu się nieznanemu środowisku, spełnianiu jego wymagań, przestrzeganiu reguł w przedszkolu.

vJedną z najważniejszych potrzeb małego dziecka jest zapewnienie mu bezpieczeństwa. Dziecko gdy czuje się pewnie i bezpiecznie może poznawać świat i uczyć się nowych rzeczy. Nowa rola, bycie przedszkolakiem może powodować uczucie opuszczenia przez najbliższych, zagrożenia i lęku.

vMałe dziecko nie zna i nie rozróżnia prawidłowo stosunków czasowo- przestrzennych, przez co gorzej orientuje się w czasie. Początkowo czas pobytu bardzo się dziecku dłuży i wywołuje wiele emocji.

v3 latek jest mocno uzależniony emocjonalnie od najbliższych osób i ma jeszcze trudności z identyfikowaniem własnego „Ja”. Sprawia to trudności w nawiązywaniu dłuższych kontaktów z nieznanymi osobami, nawet rówieśnikami.

 

Poziom umiejętności i możliwości rozwojowych dzieci 3 letnich jest bardzo zróżnicowany. Dlatego w naszym przedszkolu nauczyciele uwzględniają indywidualne potrzeby każdego dziecka i starają się dostosowywać odpowiednie oddziaływania wychowawcze wobec poszczególnych dzieci w grupie. Dzięki naszemu doświadczeniu i współpracy z Państwem postaramy się by moment przekroczenia progu przedszkola przez dzieci 3 letnie był jak najmniej trudny i stresujący.

DROGI RODZICU PRZECZYTAJ O TYM  JAK MOŻESZ UŁATWIĆ DZIECKU ADAPTACJĘ W PRZEDSZKOLU

 

vPoinformuj malucha: „Już za tydzień (za dzień, za dwa dni itp.) idziemy poznać twoje przedszkole. Miło spędzimy tam czas” Przypominaj mu o tym.

vOpowiedz dziecku o przedszkolu: co tam się robi, czego się uczy. Pamiętaj że nawet dorośli denerwują się wchodząc w nowe środowisko, zmieniając pracę, poznając nowych ludzi.

vPrzygotuj dziecko do rozstania a mamą. Spróbuj zostawić maluch na dłużej pod opieką babci lub cioci.

vWeź koniecznie udział w dniu adaptacyjnym w przedszkolu. Dzięki temu maluch zapozna się z nowym miejscem, miło spędzi czas na wspólnej zabawie u boku najbliższej osoby.

vJuż teraz zachęcaj i motywuj dziecko do samodzielności (samodzielne jedzenie, mycie rąk, korzystania z toalety, wycierania nosa w chusteczkę, rozbieranie i ubieranie się). Dziecku będzie łatwiej, gdy będzie bardziej samodzielne.

vPamiętaj, że ubranie dla dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Unikaj zakładania maluchowi spodni na szelkach, bluzek z guzikami czy kapci ze sznurowadłami (chyba , że są to buty ortopedyczne, zazwyczaj wiązane).

vCzas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być zbyt długi  w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu. Dziecko będzie zmęczone nadmiarem wrażeń. Jeśli to możliwe w pierwszych dniach odbieraj dziecko po obiedzie.

vZapamiętaj: Nie spóźniaj się z odbieraniem dziecka z przedszkola. Skoro obiecałeś że przyjdziesz zaraz po obiedzie, dotrzymaj słowa.

vPożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu ale też bez zbędnego przedłużania momentu rozstania.  Nie zostawiaj dziecka bez pożegnania gdy zobaczysz, że weszło do sali i zaczęło się bawić. Uprzedź je o swoim wyjściu. Zdarza się, że poranne rozstanie wymaga zostawienie w sali dziecka płaczącego, krzyczącego. Każdy rodzic bardzo to przeżywa, ale pamiętaj że nauczycielka przytuli dziecko i zapewni je o Twoim powrocie, dziecięce łzy szybko obeschną.

vPamiętaj, że dziecko ma prawo płakać, bo w ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje nagromadzone emocje. Jeśli dziecko płacze w przedszkolu i w domu, przytul je i zapewnij o swojej miłości, powiedz że też tęsknisz za nim kiedy jesteś w pracy.

vJedną z najważniejszych rzeczy to zaspokajanie potrzeby miłości, bezpieczeństwa i przynależności. Na każdym kroku zapewniaj malca o swojej miłości. Bardzo ważne są pocałunki, przytulanie, szczęście i podziw malujący się na twarzy rodzica, gdy patrzy na dziecko. Dziecko powinno czuć, wiedzieć i słyszeć, że jest kochane.