Program profilaktyki w swoim założeniu obejmuje pracę wychowawczo – profilaktyczną nad całością osobowości dziecka uwzględniając kształtowanie sfery psychicznej, fizycznej oraz duchowej.
Wiek przedszkolny to okres szybkich zmian rozwojowych pozostawiający konsekwencje w życiu człowieka. Wychowanie przedszkolne to czas wspomagania rozwoju, czyli stworzenie dziecku optymalnych warunków rozwoju i czuwanie nad kierunkiem tych zmian.
Niniejszy program profilaktyki ma za zadanie wspomagać edukację dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie bezpiecznych zachowań. Właściwa ich realizacja powinna w przyszłości rozwinąć określone kompetencje u dzieci, ułatwiając im funkcjonowanie w życiu oraz dbałość o własne bezpieczeństwo.
Wraz z rozwojem dziecka i jego samodzielności musimy coraz bardziej liczyć się z koniecznością wyposażenia go w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją – w zdolność do radzenia sobie z trudną sytuacją.
Program w swym założeniu odpowiadać ma na realne zagrożenia dzieci, z którymi może spotkać się na terenie przedszkola i poza nim. Zatem program ten kierowany jest nie tylko do przedszkolaków, ale także do nauczycieli i rodziców. Dorośli powinni ukazywać dzieciom wartość zdrowia jako potencjału, którym dysponują, kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo, wyposażyć w umiejętności i wiedzę, ukształtować pewne postawy i nawyki wobec zdrowia i bezpieczeństwa.
Głównym celem realizowanych na terenie przedszkola zajęć będzie wykształcenie u dzieci takich zachowań i nawyków, które przysłużą się do ich prawidłowego psychofizycznego rozwoju.
Główne cele programu:
- Stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków do zabawy i nauki dla wychowanków przedszkola.
- Wyposażenie dzieci w niezbędne sprawności, umiejętności i wiadomości dotyczące dbania o własne zdrowie.
- Kreowanie płaszczyzny współpracy nauczycieli, rodziców i wychowanków.
- Promowanie wzorców higienicznego stylu życia.
- Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
Szczegółowe cele programu:
- Uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie.
- Kształtowanie nawyków higienicznych – podnoszenie poziomu kultury spożywania posiłków.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, a przez to rozwijanie jego sprawności fizycznej.
- Uczenie odpowiedzialności za siebie i swoje zdrowie.
- Uświadomienie dzieciom, że zachowując ostrożność podczas zabawy można uniknąć różnych wypadków (oparzenia, skaleczenia, stłuczenia).
- Stosowanie zasad bezpieczeństwa, poruszania się w przedszkolu i poza nim.
- Wzmacnianie poczucia wartości i budowa pozytywnego obrazu siebie.
- Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
- Wyrabianie nawyków mówienia umiarkowanym głosem.
- Zapobieganie przemocy i agresji wobec dzieci w rodzinie.
- Zapobieganie przemocy i eliminowanie agresji słownej i fizycznej wśród wychowanków przedszkola.
- Wdrażanie wychowanków do poszanowania cudzej pracy.
- Wdrażanie wychowanków do poszanowania sprzętów i zabawek w przedszkolu, zapobieganie atakom niszczycielstwa.
- Kształtowanie szacunku dla drugiego człowieka, dla życia i zdrowia.
- Kształtowanie odpowiedniej postawy społecznej oraz wdrażanie dzieci do kulturalnego zachowania się w relacjach z innymi ludźmi.
- Zapewnienie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieciom mającym trudności w nauce oraz inne deficyty rozwojowe.
- Stworzenie warunków do prawidłowego rozwoju dzieciom uzdolnionym, praca z dzieckiem zdolnym.
TREŚCI PROGRAMOWE |
FORMY REALIZACJI |
UWAGI O REALIZACJI |
Bezpieczeństwo |
|
Nauczyciel czuwa nad bezpieczeństwem dzieci, a także uczy je poprawnego i bezpiecznego korzystania z narzędzi, przyborów, urządzeń. Każdy nowy przedmiot lub sytuacja sprzyjają przekazaniu wiedzy i umiejętności w tym zakresie oraz zawarciu z dziećmi odpowiednich umów. |
Dbanie o zdrowie i higiena. |
|
Młodsze przedszkolaki dowiadują się na początku o znaczeniu przestrzegania higieny. W kolejnych latach są wdrażane do zachowania czystości otoczenia oraz czystości w miejscach pracy i zabawy. Nauczyciel zachęca dzieci do aktywności ruchowej poprzez zabawy ruchowe dostosowane do możliwości dzieci , a także zapewniając pobyt na świeżym powietrzu Realizując tematykę dotyczącą racjonalnego odżywiania się, dzieci dowiadują, co sprzyja, a co zagraża zdrowiu w zakresie żywienia. |
Postrzeganie siebie, nawiązywanie pozytywnych kontaktów, współdziałanie |
|
Nauczyciel powinien czynić starania aby nauczyć dzieci mówić to co myślą, zachowując przyjazny klimat. Nauczyciel powinien nauczyć dzieci mówienia o swoich emocjach i potrzebach a także dostrzegać emocje i potrzeby innych. Kolejny krok to pokazanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach |