W dniu 3 grudnia 2014 r. nauczyciele naszej Placówki chcąc podnosić swoje kwalifikacje, poznawać jeszcze bardziej naturę i fizjologię małego dziecka wzięli udział w szkoleniu pt. „Wielorakie Inteligencje wg Gardnera”.
Pragniemy również z Państwem podzielić się zdobytą wiedzą i przybliżyć pokrótce teorię tego wybitnego psychologa i neurologa.
Na zakończenie szkolenia każdy uczestnik, otrzymał poniższy certyfikat.
Główne założenia teorii Howadra Gardnera:
-Każdy człowiek posiada wszystkie rodzaje inteligencji, rozwinięte w różnym stopniu.
-Inteligencje tworzą profil niepowtarzalny dla innych.
-Profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju człowieka.
-Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach.
-Inteligencje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia.
Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów:
· językowa
· matematyczno – logiczna
· ruchowa
· wizualno – przestrzenna
· muzyczna
· przyrodnicza
· intrapersonalna
· interpersonalna
Inteligencja językowa charakterystyczne jest zainteresowanie światem słowa, mówionego i pisanego, umiejętność wypowiadania się i logicznego ujmowania zdarzeń; wrażliwość na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.
Inteligencja matematyczno – logiczna: charakterystyczne jest zainteresowanie światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.
Inteligencja ruchowa: charakterystyczna jest zdolność wykorzystywania własnego ciała, ukierunkowanego ruchu oraz sprawne posługiwanie się przedmiotami. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez ruch i kontakt fizyczny.
Inteligencja wizualno – przestrzenna: charakterystyczna jest zdolność do tworzenia w umyśle obrazów, relacji przestrzennych oraz wizualizacji. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez obraz i formy przestrzenne.
Inteligencja muzyczna: charakterystyczna jest łatwość percepcji i tworzenia muzyki, muzykalność, dostrzeganie i rozumienie struktury utworów muzycznych . Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.
Inteligencja przyrodnicza: charakterystyczna jest duża wrażliwość, zdolność dostrzegania wzorców w naturze, rozpoznawania i kategoryzowania przedmiotów oraz świata fauny i flory. Świat odbierany jest poprzez naturalne środowisko i otoczenie.
Inteligencja intrapersonalna: charakterystyczna jest wysoka samoświadomość, zdolność do refleksji nad sobą, własnym zachowaniem i postępowaniem, motywacją i emocjami, tworzenie adekwatnego obrazu siebie i poszukiwanie odpowiedzi na trudne pytania. Świat postrzegany jest przez pryzmat własnej osoby.
Inteligencja interpersonalna: charakterystyczna jest zdolność do wchodzenia w interakcje z innymi, rozumienia innych ludzi, współodczuwania oraz umiejętność komunikowania się, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.
· Rozwijanie inteligencji językowej
-zgadywanki, gry słowne
-czytanie bajek
-śpiewanie, recytacja wierszy
-rozmowy z dzieckiem
-opowiadanie bajek przez dziecko
-kończenie rozpoczętych bajek, historyjek przez dziecko
-wymyślanie opowiadań
-wyrażanie zdania na dany temat
-zadawanie dziecku pytań
· Rozwijanie inteligencji logiczno - matematycznej:
-zagadki pobudzające myślenie
-zadania matematyczne, gry liczbowe
-samodzielne rozwiązywanie problemów
-liczenie
-układnie historyjek obrazkowych
-wymyślanie, co by było gdyby …
-wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków
-majsterkowanie
-wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv
-wyciąganie wniosków z bajek
· Rozwijanie inteligencji ruchowej:
-uprawianie sportu
-uczestnictwo w zajęciach artystycznych
-łączenie ruchu z nowymi wiadomościami
-zagadki ruchowe (kalambury)
-zabawy z przyborem do ćwiczeń
-nauka tańców
-wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu
· Rozwijanie inteligencji wizualno - przestrzennej
-wykonywanie prac plastycznych
-poznanie różnych technik plastycznych
-sklejanie modeli
-układnie puzzli, kloców
-lepienie z plasteliny
-oglądnie ilustracji
-wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw
· Rozwijanie inteligencji muzycznej
-łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da
-wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru)
-prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością
-zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania
-wymyślanie rymowanek i piosenek
-słuchanie różnorodnej muzyki
· Rozwijanie inteligencji przyrodniczej:
-prowadzenie hodowli roślin (obserwacja)
-wykonywanie doświadczeń
spacery i wycieczki
-oglądanie programów przyrodniczych
-posiadanie własnego zwierzątka
-odwiedzanie ogrodów zoologicznych, wystaw przyrodniczych itp..
· Rozwijanie inteligencji interpersonalnej:
-samodzielne wybieranie nowych zadań
-samodzielne planowanie swojej pracy
-gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane
-wyznaczenie własnego miejsca pracy
-wypowiadanie swoich opinii
-uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich
· Rozwijanie inteligencji interpersonalnej:
-zabawy w większym gronie
-uczenie się dzieci od siebie nawzajem
-oglądnie ilustracji, książek wraz z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób
-powierzenie obowiązków i zadań do wykonania
DZIĘKUJEMY !
Opr. A.Z