Wielorakie inteligencje

W dniu 3 grudnia 2014 r. nauczyciele naszej Placówki chcąc podnosić swoje kwalifikacje, poznawać jeszcze bardziej naturę i fizjologię małego dziecka wzięli udział w szkoleniu pt. „Wielorakie Inteligencje wg Gardnera”.

Pragniemy również z Państwem podzielić się zdobytą wiedzą i przybliżyć pokrótce teorię tego wybitnego psychologa i neurologa.

Na zakończenie szkolenia każdy uczestnik, otrzymał poniższy certyfikat.

 

Główne założenia teorii Howadra Gardnera:

-Każdy człowiek posiada wszystkie rodzaje inteligencji, rozwinięte w różnym stopniu.

-Inteligencje tworzą profil niepowtarzalny dla innych.

-Profile te są dynamiczne i zmieniają się w trakcie rozwoju człowieka.

-Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w różnych konfiguracjach.

-Inteligencje można rozwijać poprzez różnorodne ćwiczenia.

 

Teoria wielorakich inteligencji wyróżnia 8 typów:

·         językowa

·         matematyczno – logiczna

·         ruchowa

·         wizualno – przestrzenna

·         muzyczna

·         przyrodnicza

·         intrapersonalna

·         interpersonalna

 

Inteligencja językowa charakterystyczne jest zainteresowanie światem słowa, mówionego i pisanego, umiejętność wypowiadania się i logicznego ujmowania zdarzeń; wrażliwość na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.

 

Inteligencja matematyczno – logiczna: charakterystyczne jest zainteresowanie światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.

 

Inteligencja ruchowa: charakterystyczna jest zdolność wykorzystywania własnego ciała, ukierunkowanego ruchu oraz sprawne posługiwanie się przedmiotami. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez ruch i kontakt fizyczny.

 

Inteligencja wizualno – przestrzenna: charakterystyczna jest zdolność do tworzenia w umyśle obrazów, relacji przestrzennych oraz wizualizacji. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez obraz i formy przestrzenne.

 

Inteligencja muzyczna: charakterystyczna jest łatwość percepcji i tworzenia muzyki, muzykalność, dostrzeganie i rozumienie struktury utworów muzycznych . Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.

 

Inteligencja przyrodnicza: charakterystyczna jest duża wrażliwość, zdolność dostrzegania wzorców w naturze, rozpoznawania i kategoryzowania przedmiotów oraz świata fauny i flory. Świat odbierany jest poprzez naturalne środowisko i otoczenie.

 

Inteligencja intrapersonalna: charakterystyczna jest wysoka samoświadomość, zdolność do refleksji nad sobą, własnym zachowaniem i postępowaniem, motywacją i emocjami, tworzenie adekwatnego obrazu siebie i poszukiwanie odpowiedzi na trudne pytania. Świat postrzegany jest przez pryzmat własnej osoby.

 

Inteligencja interpersonalna: charakterystyczna jest zdolność do wchodzenia w interakcje z innymi, rozumienia innych ludzi, współodczuwania oraz umiejętność komunikowania się, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.

 

·         Rozwijanie inteligencji językowej

-zgadywanki, gry słowne

-czytanie bajek

-śpiewanie, recytacja wierszy

-rozmowy z dzieckiem

-opowiadanie bajek przez dziecko

-kończenie rozpoczętych bajek, historyjek przez dziecko

-wymyślanie opowiadań

-wyrażanie zdania na dany temat

-zadawanie dziecku pytań

·         Rozwijanie inteligencji logiczno - matematycznej:

-zagadki pobudzające myślenie

-zadania matematyczne, gry liczbowe

-samodzielne rozwiązywanie problemów

-liczenie

-układnie historyjek obrazkowych

-wymyślanie, co by było gdyby …

-wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków

-majsterkowanie

-wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv

-wyciąganie wniosków z bajek

·         Rozwijanie inteligencji ruchowej:

-uprawianie sportu

-uczestnictwo w zajęciach artystycznych

-łączenie ruchu z nowymi wiadomościami

-zagadki ruchowe (kalambury)

-zabawy z przyborem do ćwiczeń

-nauka tańców

-wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu

 

 

·         Rozwijanie inteligencji wizualno - przestrzennej

-wykonywanie prac plastycznych

-poznanie różnych technik plastycznych

-sklejanie modeli

-układnie puzzli, kloców

-lepienie z plasteliny

-oglądnie ilustracji

-wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw

·         Rozwijanie inteligencji muzycznej

-łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da

-wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru)

-prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością

-zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania

-wymyślanie rymowanek i piosenek

-słuchanie różnorodnej muzyki

·         Rozwijanie inteligencji przyrodniczej:

-prowadzenie hodowli roślin (obserwacja)

-wykonywanie doświadczeń

spacery i wycieczki

-oglądanie programów przyrodniczych

-posiadanie własnego zwierzątka

-odwiedzanie ogrodów zoologicznych, wystaw przyrodniczych itp..

·         Rozwijanie inteligencji interpersonalnej:

-samodzielne wybieranie nowych zadań

-samodzielne planowanie swojej pracy

-gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane

-wyznaczenie własnego miejsca pracy

-wypowiadanie swoich opinii

-uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich

·         Rozwijanie inteligencji interpersonalnej:

-zabawy w większym gronie

-uczenie się dzieci od siebie nawzajem

-oglądnie ilustracji, książek wraz z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób

-powierzenie obowiązków i zadań do wykonania

 

DZIĘKUJEMY !

 

Opr. A.Z