Zajęcia logopedyczne

Profilaktyka logopedyczna (ćwiczenia oddechowe) w zabawach ruchowych

i ćwiczeniach gimnastycznych. Zajęcia warsztatowe. 

O tym, jak ważna jest profilaktyka logopedyczna dzieci z grupy IV i V miały okazję przekonać się osobiście podczas zajęć warsztatowych z logopedą. Pani Sylwia - logopeda przypomniała dzieciom o prawidłowym oddychaniu podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych. Dzieci chętnie uczestniczyły w proponowanych zabawach, korzystając z różnych przyborów gimnastycznych. Zachęcam do wykonywania zaproponowanych ćwiczeń z dziećmi w domu i wspólnego spędzania czasu.

 Logopeda – Sylwia Mańkowska


Profilaktyka logopedyczna (ćwiczenia oddechowe) w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych. Zajęcia warsztatowe.

 

Coraz większa liczba dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzenia mowy, bądź jej opóźniony rozwój. Tendencja ta w ostatnich latach ulega nasileniu. Ważna jest świadomość profilaktyki logopedycznej w przedszkolu oraz jej systematyczne prowadzenie, począwszy od grupy trzylatków.

Prawidłowe oddychanie jest podstawą dobrej wymowy, oraz silnego i dobrze nastawionego głosu. Stosując odpowiednie ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy, można:

·       

zwiększyć pojemność płuc

·       

nauczyć ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia

·       

wzmocnić mięśnie biorące udział w oddychaniu

·       

utrzymać płuca w dobrej formie

 

U dzieci często występują zaburzenia w oddychaniu w postaci płytkiego niepełnego oddechu, z krótką fazą wydechową, co powoduje zwiększenie częstości oddechów oraz robienie pauz na wdech w połowie frazy. Zakłócenia oddychania mają wpływ na płynność mowy, czyli tzw. niepłynność mówienia i jąkanie. W profilaktyce logopedycznej ćwiczenia oddechowe mają pierwszoplanowe znaczenie.

 

Ważne informacje i zasady:

 

·       

ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie , raz lub dwa razy w ciągu dnia po około 5 minut, a więc przy rozmaitych formach aktywności

·       

ćwiczenia należy wykonywać w różnych pozycjach ciała np. leżącej, siedzącej, czy stojącej, dlatego najłatwiej wpleść je w zabawy ruchowe i ćwiczenia gimnastyczne

·       

warto zwrócić uwagę aby w czasie ćwiczeń mięśnie szyi, rąk i tułowia były rozluźnione, a postawa ciała swobodna, w zabawach ruchowych łatwiej to skontrolować

·       

formy ćwiczeń powinny być dostosowane do m9ożliwości fizycznych dziecka, a więc wymaga formy zabawy

·       

dobrą formą ćwiczeń oddechowych jest śpiew i recytacja wierszy oraz śpiewanki – rymowanki

 

 

Ćwiczenia oddechowe w gimnastyce korekcyjnej mają szczególne znaczenie.

 

Ważne: W każdym ćwiczeniu ruchowym przestrzegamy zgodności faz ruchu z fazami oddechowymi:

- przy uniesieniu ramion w górę – wdech nosem

- przy opuszczeniu – wydech ustami

- przy wyproście tułowia- wdech nosem

- przy skłonie- wydech ustami

 

Warto wydając dzieciom polecenia, każdorazowo przypomnieć: wdech nosem, wydech ustami, aby utrwalił się nawyk prawidłowego oddechu.

 

Najlepszymi ćwiczeniami oddechowymi są te, które w sposób naturalny, poprzez zwiększenie zapotrzebowania tlenowego, aktywizują funkcje narządów. Należą do nich: bieg, chód, ćwiczenia dynamiczne o obszernych ruchach, angażujące liczne zespoły dużych mięśni.

 

Przykładowe ćwiczenia mogące być wykorzystane w profilaktyce logopedycznej przy okazji organizowania zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych:

 

Ćwiczenia oddechowe bez przyrządu:

 

·       

Marsz

- wdech –ramiona uniesione przodem w górę

- wydech- ramiona bokiem w dół

·       

Siad klęczny(stopy złączone i obciągnięte, kolana szeroko rozwarte, ręce- skurcz pionowy ramion, dłonie oparte na barkach)

- wdech – uniesienie łokci w górę

- wydech- opuszczenie łokci w dół

·       

Leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia

- wdech –odwrócenie dłoni

- wydech- nawrócenie dłoni

·       

Siad skrzyżny, ręce oparte na kolanach

- wdech –wyprost tułowia z uwypukleniem klatki piersiowej

- wydech- z opuszczeniem głowy

·       

Kwiaty zwiędły, przysiad podparty

- wdech nosem i powolny wyprost do stania- kwiaty rosną i rozwijają się po deszczu

- wydech, kiedy dzieci ponownie przechodzą do siadu podpartego

·       

Leżenie tyłem

- wdech –przenieść ręce za głowę, kolana do klatki piersiowej

- wydech- powrót do pozycji wyjściowej leżenia z wyprostem nóg i rąk w dole

·       

Siad skrzyżny plecami do drabinki, ręce obejmują szczebel na linii uszu

- uwypuklenie klatki piersiowej z jednoczesnym- wdechem

- powrót do pozycji wyjściowej

·       

Leżenie tyłem, nogi skulone, dłonie na udach

- wdech –z uniesieniem głowy

- wydech- powrót do leżenia

·       

Leżenie przodem, ręce nad czołem tworzą daszek

- wdech –skłon w tył i spojrzenie w słońce

- wydech- powrót do leżenia

 

Ćwiczenia oddechowe z obręczą, kółkiem, krążkiem:

 

·       

Siad skrzyżny

- wdech –podnoszenie obręczy przodem w górę

- wydech- skłon w przód

·       

Siad skrzyżny z kółkiem na głowie

- wdech –wypychanie kółka w górę

- wydech- swobodny siad

·       

Siad skrzyżny, krążek z kulką papieru wzniesiony do linii brody, zdmuchiwanie kulki z krążka

·       

Jamniczek, klęk podparty, dłonie skierowane do siebie, zginanie ramion w łokciach i dotykanie brodą krążka

- wdech –przy prostowaniu ramion

- wydech- przy uginaniu

·       

Klęk podparty przed obręczą, w której leży piłeczka pingpongowa i wydmuchiwanie piłeczki z obręczy (można ja zastąpić piórkiem, watką, styropianem)

·       

Klęk podparty, opad tułowia w przód przez ugięcie ramion w stawach łokciowych, wydmuchiwanie  piłeczki pingpongowej i powrót do pozycji wyjściowej

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia oddechowe z laską:

 

·       

Siad rozkroczny z laską w górze, skrętoskłon do lewej nogi, następnie wyprost i taki sam ruch do nogi prawej

- wdech –przy wyproście

- wydech- przy uginaniu

·       

Siad skrzyżny, laska w dole trzymana oburącz za końce

- wdech –wznos laski w górę

- wydech- opuszczanie laski w dół

·       

Marsz

- wdech –przenoszenie laski przodem w górę

- wydech- opuszczanie laski w dół

·       

Marsz na palcach z unoszeniem laski przodem w górę aż na plecy, na wysokość łopatek i z powrotem

- wdech –kiedy laska wędruje za plecy

- wydech- kiedy laska wraca do przodu

·       

Leżenie przodem, laska pod czołem

- wdech – z uniesieniem rąk z laską, głowy i tułowia

- wydech- i powrót do pozycji wyjściowej

 

Ćwiczenia oddechowe z woreczkiem:

 

·       

Siad klęczny z woreczkiem na głowie

- wdech –powolny wyprost do klęku

- wydech- powrót do siadu klęcznego

·       

Leżenie tyłem z rękami wzdłuż tułowia, nogi skulnie, woreczek na piersiach

- wdech –ręce proste idą za głowę

- wydech- wydech, ręce wracają wzdłuż tułowia (woreczek wznosi się i opada)

·       

Siad skrzyżny

- wdech –przenieść ręce z woreczkami przodem w górę

- wydech- opuścić bokiem

·       

Marsz

- wdech –przenieść ramiona bokiem w górę, aż do zetknięcia się woreczków

- wydech- opuszczenie ramion w dół

·       

Siad skrzyżny z woreczkiem na głowie

- wdech –wypychanie woreczka w górę

- wydech- powrót do swobodnego siadu

 

 

Ćwiczenia oddechowe z piłką:

 

·       

Siad skrzyżny z piłką w ręku

- wdech –przenoszenie piłki przodem w górę

- wydech- skłon tułowia w przód

·       

Leżenie przodem

- wdech – uniesienie piłki w górę

- wydech- opuszczenie piłki

·       

Leżenie tyłem, nogi w „krzesełko” lub proste

- wdech –przeniesienie piłki za głowę

- wydech- opuszczenie piłki na brzuch

 

Ćwiczenia oddechowe z szarfą:

 

·       

Siad klęczny

- wdech –unoszenie szarfy w górę

- wydech- skłon do przodu

·       

Siad skrzyżny, szarfa w górze przed twarzą trzymana prawą (lewą)ręką,

- głęboki wdech i dmuchnięcie na szarfę tak by się poruszyła

 

 

 

Podsumowanie:

 

Należy pamiętać o prowadzeniu zróżnicowanych ćwiczeń oddechowych z dziećmi. Każde zajęcia muszą mieć swój początek i koniec, a także muszą być dostosowane do możliwości psychofizycznych każdego dziecka.

 

 

 

 

opracowała:

logopeda – Sylwia Mańkowska